onsdag 3 juli 2013

MÖNSTRAD RULLTÅRTA

När jag såg en söt nallerulltårta hos kreativa bakverk var jag ju bara tvungen att testa att göra en sån
Jag kom fram till att jag behöver en mindre tyll om jag ska ha en chans att göra en lika fin rulltårta som jag såg 
Jag kommer absolut att försöka igen och då lyckas jag kanske








Pate Decor mönster

1 Äggvita (35 gr)
20 g kakao (om du vill ha brun, skall du färga med livsmedelsfärg byter du kakaon mot ytterligare mjöl)
20 g mjöl
30g socker
30 g smör rumstempererat 

Rör ihop och färga eventuellt med valfri livsmedelsfärg. 
Om du ska ha flera färger så dela upp smeten i flera skålar och färga därefter, gör eventuellt dubbel sats om du ska ha många färger.
Sen kan du spritsa eller stencilera olika mönster på ett bakplåtspapper eller silikonmatta.
Lägg i frysen i 10 minuter, detta måste göras annars riskerar du att smeta ut ditt mönster.
Under tiden gör du smeten till bottnen

Bisquit Joconde botten
1 plåt
Äggmassa:
125 g ägg
87,5 g florsocker
87,5 g mandelmjöl
  25 g mjöl                                   
20 g smält smör  

Maräng:

162,5 g äggvita
40 g  socker


Vispa ägg, florsocker, mandelmjöl och mjöl luftigt 
Blanda en del av äggmassan med det smälta smöret och rör sedan samman med resterande äggmassa. 
Vispa äggvita och socker till maräng och vänd sedan ner marängen i äggsmeten. 
Stryk ut på det frysa mönstret och baka i 220 c°7-8 min
När smeten är färdig tar du bara ut plåten från frysen och häller på den slutliga smeten.
In med bottnen i ugnen och när du sedan tar ut den, så pudrar du florsocker över den och vänder den upp och ner.
Låt den svalna helt och dra sedan försiktigt bort bakplåtspappret.
Lägg ett nytt bakplåtspapper över bottnen och vänd den så att mönstret hamnar neråt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar